dinsdag 20 september 2011

Een lelijk groen monster.

Ik denk dat iedereen het gevoel wel kent. Jaloezie. 
Dat gevoel wanneer je iemand ziet die iets heeft of doet wat jij niet hebt, kunt of durft.
Dat stekende, irriterende gevoel wanneer je iemand iets niet gunt, puur omdat jij het zelf zou willen.

Helaas ben ik ook zo iemand die daar nogal eens last van kan hebben. Een irritante eigenschap vind ik zelf, dat jaloers worden. Maar waarom word je eigenlijk jaloers? En wat kun je doen om deze gevoelens te vermijden?
Gaandeweg heb ik mijzelf aangeleerd met jaloezie om te gaan en het om te draaien in iets positiefs.
Wil jij weten hoe je het lelijke groene monster in jou kunt temmen? Lees dan snel verder!


Naar mijn mening ontstaat jaloezie vooral wanneer je iemand ziet die iets heeft wat jij niet hebt. Of wanneer je vriendje of vriendinnetje met een hele mooie jongen/meisje staat te praten en het erg gezellig lijkt te hebben. Of wanneer je net als tweede eindigt in een wedstrijd of wanneer de schoenen die jij zo mooi vind niet in jou maat verkrijgbaar zijn maar wel in die van je beste vriendin. Oh en zij koopt ze vervolgens ook nog.
Ja, dat groene monster word al vrij snel wakker bij de kleinste dingen. En de ene persoon heeft er sneller last van als de ander. Helaas. Pindakaas.

weheartit.com

Ik was vroeger (tot zo'n 2 jaar geleden..) erg snel en vaak jaloers. Ik zag allemaal mensen om mij heen die dingen deden die ik graag zou willen doen maar niet durfde. Of mensen die beter waren in dingen die ik heel graag deed. En natuurlijk was ik een ontzettend jaloers vriendinnetje. Maar wat heb je eraan om jaloers te worden om al die dingen? NIKS! Nee echt, over het algemeen zijn die gevoelens behoorlijk onbruikbaar en kon je er zelfs helemaal in doordraven, dat je iemand gaat haten omdat ze mooiere spullen hebben, beter kunnen tekenen, een heel sexy vriendje hebben of wat dan ook. Dat is voor jou niet leuk, maar ook niet voor je omgeving! Trust me.. En als jij denkt dat het niet opvalt, dan valt het juist nog meer op.

Mijn jaloezie kwam vooral uit onzekerheid. Ik gunde maar weinig mensen de dingen waar ik van droomde. 
Ik merkte dat ik juist door die jaloezie nog veel onzekerder werd van mezelf, want als iemand het toch beter kon dan zou ik het toch niet kunnen. Zo werd het eigenlijk een cirkel, iets wat aan me ging vreten. 
Uiteindelijk besloot ik dat ik het zo niet meer wilde, jaloers zijn heeft absoluut geen nut in mijn leven!

weheartit.com
Als ik naar programma's als Popstars en Idols keek merkte ik al dat ik daar niet goed tegen kon. Ik was jaloers dat die mensen deden wat ik zo graag wilde maar niet durfde. En serieus, 9 van de 10 audities waren ook echt bar en bar slecht, maar ze stonden er wel! Na een paar jaar heb ik zelf besloten om mee te doen. Welk programma het precies was weet ik niet meer (X-Factor?) maar ik heb uiteindelijk de stap gezet om het te doen. Niet alleen! Maar met een klasgenootje ging ik daar heen, om samen apart auditie te doen.
Ik ben nog nooit zo zenuwachtig geweest in mijn leven, ik heb mezelf nooit zo vaak op een dag afgevraagd waar ik in godsnaam mee bezig was en ik had ook nooit eerder echt een poging ondernomen om iets met mijn zang te doen. Ik ben blij dat ik het gedaan heb, want mijn god wat is zo'n programma verschrikkelijk! Zo ontzettend nep.. En ja ik heb mijn auditie ontzettend verneukt (: Gelukkig maar, ik had nooit op tv durven  komen. Maar ik heb het gedaan! Mijn jaloezie voor dit soort dingen is compleet weg, omdat ik in plaats van alleen maar jaloers te zijn en onzeker te blijven de stap genomen om dit te doen. Hiermee geef ik eigenlijk aan dat je jaloezie dus als iets positiefs moet gaan gebruiken. 

En verder zie ik op al die beautyblogs, op tv en overal om me heen altijd wel mensen met leuke en mooie spullen. Dingen die ook erg graag zelf zou willen hebben. Ik zie meiden met ontzettend mooie vriendjes, die knuffelen en elkaar onder kwijlen alsof hun leven er van af hangt. Natuurlijk gaat er dan soms een gedachte door mijn hoofd. Natuurlijk denk ik dan "Ohh! Dat wil ik ook!" maar daar blijft het bij. Ik gun het ze van harte, ze zullen er hard voor gewerkt hebben om dit te krijgen. En als ik het ook wil, dan moet ik dat zelf ook maar doen! 

De sleutel tot dit? Maak van dat lelijke, vieze, irritante, stinkende groene monster een lief, klein, meelevend monstertje. Blijf niet hangen in je jaloezie maar geef het een positieve draai. Zorg dat het een drijfveer word, in plaats van iets wat je tegenhoudt. Wat zij hebben kun jij ook krijgen, als jij bereid bent er voor te gaan.

Oh, en als je jaloers bent dat de jongen waar je zo ontzettend verliefd op bent een andere vriendin heeft.. (of je ex, dat kan ook!) Denk dan vooral aan dit: His loss! Maar ga vooral niet achter hem aanlopen, ga niet stom doen tegen zijn vriendin (vooral niet als ze dit tegen jou doet, you're the better person!) en blijf vooral niet hopen! Geniet van je vrijheid en er komt vanzelf een ontzettend lekkere, geweldige kerel op je pad die je zo gelukkig maakt dat je je gaat afvragen waarom je ooit die ander zo leuk hebt gevonden (: True story!

weheartit.com

Don't be jealous, be happy and proud of what you allready are! En dat meen ik echt (:

Liefs,
Nena.